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Herramientas del Arte

Relecturas

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Inmersos en la producción cultural, en la reflexión teórica, en la práctica artística… no siempre reparamos en la estructura que subyace bajo estas producciones, reflexiones y/o prácticas. El cuestionamiento del medio nos retrotrae a una serie de preguntas esenciales, que continúan no tanto sin respuesta como sí siguen generando cuestiones sin cesar. De modo que su verdadera naturaleza no es contestar, sino seguir planteando esas u otras cuestiones; su única razón de ser.

Al hilo de las herramientas del arte. ¿Qué es la Société Anonyme?

Virginia Villaplana

Société Anonyme
http://www.blogg.org/blog-59483.html

Formas colaborativas en torno a las prácticas artísticas del siglo 21.
Durante el verano de entre 2005 y 2007 se celebró el programa de residencia de artistas (estancia Injuve) dirigido por Marta de Gonzalo y Publio Pérez Prieto y a su vez coordinado por Kamen Nedev (http://www.waitingforcargo.net/Waiting_for_Cargo/Estancias_Injuve.html). Los puntos de partida de este programa educativo en el que participé de forma activa como profesora y artista partieron de una serie de diagnósticos acerca de la producción cultural en el contexto de España. Invitando a los participantes a entenderse como parte de él y responsabilizarse de su desarrollo y significación, y proponiendo una serie de actividades cuyo fin fue generar metodologías, actitudes y hábitos de trabajo según los siguientes ejes:
1. Elaborar una definición personal en constante enriquecimiento de cultura, arte y actividad artística.
2. Evidenciar la imposibilidad de ser productor cultural sin ser previamente receptor activo de tu propia realidad y de otras producciones culturales.
3. Problematizar el método de la producción artística contemporánea, prestando especial atención a la mecanización de la forma y el relativismo cultural.
4. Madurar el proyecto artístico mediante la fundamentación teórica y la conciencia metodológica y formal, para así insertarse en la cultura y la sociedad.
5. Potenciar el hábito de diálogo como herramienta de creación, que desactive el ensimismamiento, la precariedad y la competitividad en la práctica artística.
6. Crear redes de intereses, colaboración, conciencia y pertenencia, intra- e intergeneracionalmente.


En el programa de residencia de artistas (estancia Injuve) que se celebró en el verano de 2007 también participó como profesora Beatriz Herráez (Comisaria y crítica de arte) y directora del seminario section7books (www.castillocorrales.fr) en el Centro Cultural Montehermoso, que reúne la propuesta de la librería de castillo/corrales, un espacio de arte independiente situado en París que dirigen de forma colectiva un grupo de artistas, comisarios, críticos y escritores. Fundado en 2007, castillo/corrales es un lugar donde la diversidad de prácticas y perspectivas artísticas se convierten en movimiento discursivo, donde la programación es un intento por argumentar y articular, representar o apoyar, una toma de posición a través de las exposiciones, conferencias, talleres, colaboraciones, publicaciones, y mediante la distribución de libros. El núcleo de castillo/corrales está formado por: Oscar Tuazon, Thomas Boutoux, François Piron, Benjamin Thorel y Boris Gobille. (www.castillocorrales.fr). Section7books pretende ser un proyecto sostenible que proporcione una selección de publicaciones internacionales independientes sobre arte, diseño, teoría crítica o arquitectura a un público local; un proyecto centrado en editoriales de pequeño tamaño, habitualmente dirigidas por particulares, grupos de artistas o escritores, que trabajan alejados de las redes de distribución principales. Libros que no están pensados para ser consumidos como información, sino para ser leídos. Este seminario organizado por section7books reúne a diferentes autores por su implicación en actividades relacionadas con la escritura, la edición y la publicación: Peio Aguirre (España), Melanie Gilligan (Canadá), Will Holder (Reino Unido), Matthew Stadler (EE.UU.) y Kim West (Suecia). Presentaciones individuales de sus formas de trabajo, y debates colectivos en torno a la creación y activación de la idea de biblioteca pública y privada.

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. 28 Sep 08 | Colaboraciones


Comentarios de los lectores

  1. Rafael Tormo i Cuenca |

    En permet contestar/ampliar … no sé… les linies que ens aportes des de aquest decàleg de intencions.

    1. Elaborar una definición personal en constante enriquecimiento de cultura, arte y actividad artística.

    …I ací és on el concepte d’allò artístic és podria disóldre (fora d’eixa idea romantica en la qual ¨l’artíste apareix com algú fora del món ¨ ) i metamorfejar-se com una nova redefinició, per a rependres amb més eficàcia i credibiliat. Un art de la realitat per allunyar-se’n del món de l’art per apropar-se’n al món real, al espectador real,, un art de la vida cotidiana que puga elevarse per damunt del domini de l’experiència; per apropar-se a les coses mateixes. Ja no es temps de generar nous mons es tracta d’actuar, intervindre i observar.

    Hi ha que intentar subvertir, trasgredir les regles actuals de l’art per a intentar arribar al món real, no es tracta de mimetizar-se amb models ja experimentats, es tracta de poder arribar a un estadi més enllá de la llei i la cultura .
    Del que es tractaria seria de presentar la realitat més enllá de l’art i amb la possibilitat de presentar lo real del subjecte més enllà de la cultura.
    ( hi ha que recordar que jo utilitze per al terme de ¨lo real ¨el sentit lacanià de fractura de la realtat, per així posar les coses al seu lloc/ si en tenen¡ )

    2. Evidenciar la imposibilidad de ser productor cultural sin ser previamente receptor activo de tu propia realidad y de otras producciones culturales.

    Així jo me he proposat el traure l’ésser humá que tinc a dintre de l’artísta per a seguir com a un mediador entre la subjectivitat contemporània i allò real.
    Per a la subjectivitat contemporània, allò real és, al mateix temps, tant el que fa falta com allò excesiu davant del qual cal reacionar, viure o resistir.

    3. Problematizar el método de la producción artística contemporánea, prestando especial atención a la mecanización de la forma y el relativismo cultural.

    …És clar, jo sóc el primer en descriure aquests temps com a temps d’individualisme extrem. Individualisme que ha anat assentant-s’hi com a referent (des d’una revolució de les necessitats fins acabar com a una ètica hedonista) i que ha anat atomitzant-nos poc a poc i vuïdant-nos de finalitats socials i sense-sentit, abocant-nos dins d’un temps en el qual l’auto conciència l’auto conciència ha substituit a la conciència de classe.

    Però també és cert que aixó no vol dir que tots estem baix un control invisible ni que un sistema alié ens llige de per vida a un mateix imaginari d’allò cultural, social o polític. Tindrem que eixir d’eixe espai en el qual la pràctica de l’art possibilite la representació i reconfiguració d’eixos espais que queden ocults a eixa mirada global i homologadora, i així passen a ser pensats com espais d’experiència de la realitat…

    4. Madurar el proyecto artístico mediante la fundamentación teórica y la conciencia metodológica y formal, para así insertarse en la cultura y la sociedad.

    Aixó és més complicat; la propia fenomenológia dels processos artístics está totalment renyida amb els supossats tractaments metodològics que si no volem que caiguen en mans de la denominada ¨CULTURA ¨tenim que seguir experimentant’ho desde la insubordinació aa auqestes mateixes práctiques.

    5. Potenciar el hábito de diálogo como herramienta de creación, que desactive el ensimismamiento, la precariedad y la competitividad en la práctica artística.

    Totalmet d’acord, crec més en una proposta orgànica; però que no sigua sols dissenyada per alguns ( que es consideren representans dels artístes )sinò des de una base de col.lectius o propostes que veuen la possibilitat de treball conjunt com un preocuparse pel ¨nosaltres¨.

    La realitat no es pot analitzar amb distància per a poder questionar-la, hi ha que pensar que aquesta sempre amenaça runa i sols la runa podrá sotmetrer’s a la nostra mirada frontal. Per que la realitat no es tot el que hi ha, si no sols el que existeix, a les hores si existeix a més a més també ha de ser el que es. Això vol dir que no podem deslligar el llenguatge com deia Lacan de la nostra percepció de la realitat i que aquesta será el que nosaltres hem decidit que siga ( amb tot el que això comporta ). Per això cal també dir que no sols hi ha una realitat única i comuna, sinò moltes. Tantes com realitats cognoscitives hi han. Agustín García Calvo diu que tota realitat es filla del llenguatge el que no vol dir que siga per força sols subjectiva o humana.

    6. Crear redes de intereses, colaboración, conciencia y pertenencia, intra- e intergeneracionalmente.

    Hores d’ara en trobe acabant d’estructurar el proper encontre de periferies 2009; adjunte un estracte per a que veges…

    …Periferies 2009 entra en la seua segona edició, i en principi vol seguir generant circuits que ens ajuden a descentralitzar la nostra mirada/pensament des de l’acció i la reflexió com a experiència sobre el concepte de ¨realitat¨, generant propostes contemporànees que ens permeten generar/desenterrar espais per a convertir-los en campaments base des d’on aprofundir en la própia experiència cotidiana com a reivindicació.

    Camps base, espais d’analisí i impugnació cap a una realitat contemporanea que parteix d’uns paradigmes devegades acceptas des d’un context espectacularitzat i sistematicament imposat.

    Per aixó és vol crear un conglomerat entre creadors, pensadors, cinetífics, agents locals, asociassions, poble i públic per a que l’experimentació reflexiva i creativa active tot allò que hores d’ara ens implosiona en un marc de convocatòries que a la fí sols ens utilitza com a espectadors i a més a més pasius. Per aixó volem partir de reflexions, vivències o fets quotidians i/o locals per a plantejar qüestions més globals.

    Sent no poder explaiar-me més però imagie que tindrem temps.No soc un habitual dels blogs, m’agrada mes el cara a cara.

    Salut



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